Café Bostella

Boek bij de gelijknamige documentairefilm.

Tekst: Elisa Veini. Foto’s: Paul van der Stap.

Julia (85) runt een populair volkscafé in België, op een steenworp van de Nederlandse grens vandaan. Een opvolger is er niet, maar Julia wil niet weten van stoppen. Ook veel stamgasten vinden het ondenkbaar dat Café Bostella er niet meer zou zijn. Een terug- en vooruitblik in een tijd waarin steeds meer vergelijkbare cafés hun deuren sluiten.  Lees het essay.

Uitgeverij Slowdocs 2016. ISBN 978-90-809375-7-4.

 

paul van der stap elisa veiniMaterial Life Noisy: China in contrasten

Bookazine met 10 mini-essays.

Tekst: Elisa Veini. Foto’s: Paul van der Stap.

Een verhaal in fragmenten over sociale, economische en culturele veranderingen in China. De foto’s en teksten zijn ontstaan tussen 2010 en 2012 tijdens onze reizen van Sichuan in het zuid-westen tot Guangdong in het zuiden en van de hoofdstad Beijijng tot het zuidelijke platteland van Yunnan en Guizhou.

Titojoe documentaries 2014. ISBN 978-90-809375-0-5.

 

Carnavalsdagen / Carnival Days

Tekst: Elisa Veini. Foto’s: Paul van der Stap.

Een documentair fotoboek over het carnaval in en om Bergen op Zoom, Roosendaal en Aalst (B). Met een inleidend essay over de betekenis van het carnaval voor mensen in de regio – en voor de fotograaf die er opgegroeid is. Lees het essay.

De Verbeelding publishing 2009. ISBN 978-90-78909-11-8.

 

 

 

Leven als dalit: ‘kastelozen’ in hedendaags India / Dalit lives: ‘outcastes’ in contemporary India

Tekst: Elisa Veini. Foto’s: Paul van der Stap.

Een documentair verslag van de strijd van dalits voor een menswaardig bestaan in het India van nu. Met interviews van activisten en een beknopte geschiedenis van de onderdrukking van de groep zogeheten ‘kastelozen’. In opdracht van Cordaid, ICCO en andere ngo’s. Lees het essay.

Titojoe documentaries 2005. ISBN 90-809375-1-7.

 

 

objets mobilesObjets mobiles. Visies op Marokkaans aardewerk

Tekst: Alexandra van Dongen en Elisa Veini

Een essay over de ‘levensloop’ van Marokkaans gebruiksaardewerk in verschillende contexten: de Exposition Coloniale in Parijs in 1931, twee privéverzamelingen, en in ruraal en stedelijk Marokko. De leidende vraag is: wat is authentiek?

Verschenen bij de tentoonstelling Pavillon du Maroc in het Museum Boijmans van Beuningen in 1998-1999.

NAi Uitgevers 1998. ISBN 978-9069-181998.